Október 31-én este Velence egyik mellékutcájában
borozgattunk egy nagyjából három lépésnyi méretű helyen, ahova sorban tértek be a
kísértetnek öltözött olasz kisgyerekek (az egyértelműség kedvéért: az
olaszországi Velencéről van szó), hogy a nemzetközivé vált trick or treat
jegyében cukorkákkal megrakodva távozzanak, én pedig azon tűnődtem, milyen
sajátos is a Halloween ebben a vízben álló, ódon városban, mert nem sokkal
korábban még olyan kihalt sikátorokban csavarogtunk, ahol éppen elfért egy
ember, magányos lámpa lógott a magasban a házfalak között, az utca végében
halkan loccsantak a hullámok, és a kihalt hídon nyugodtan ácsoroghatott volna
egy színházi bársonyköpönyeget viselő vámpír.
Velence különleges helyet tölt be a szívemben (és nem
csak azért, mert itt kaptam először napszúrást). Velence egy közhely, amit
nagyon kedvelek, egy teljesen valószínűtlen város, ami szégyentelenül abból él,
hogy emberek a világ minden sarkából odamennek megnézni, és mivel ez már nagyjából
Napóleon idejében is így volt, számomra a magamutogatás ugyanúgy része a
sármjának, mint a hínárszagú vízben gubbasztó paloták.
Viszont nagyon régen jártam Velencében, ráadásul mindig
nyáron, ezért régóta szerettem volna visszamenni. Késő ősszel kellene menni,
gondoltam, hátha akkor majd sűrű ködben állnak a hidak és nyirkosan csillognak az
üres utcák, és olyan szállodában lesz szállásunk, ahol süppedős bársonyszőnyeg
borítja a folyosókat, a szoba ablaka letakart gondolákra néz, éjszaka pedig minden
padlóreccsenésre felriadok és elsőre azt hiszem, egy viktoriánus kísértettörténetbe
kerültem.
Ebből aztán végül az lett, hogy késő ősszel mentünk, de Mestre
szélére, a partra, ami villamossal alig tíz perc Velencéből a hídon át, köd és
eső helyett kellemes, szürke ősz volt, gótikus szálloda helyett airbnb-n talált,
barátságos lakásban laktunk, ahol szimpatikus vendéglátónkról kiderült, hogy
történelmi és gasztronómiai témákban utazó írónő. Október utolsó napjaiban egyébként
pontosan ugyanakkora tömeg hömpölygött végig a város főbb artériáin, mint
nyáron, két sarokkal beljebb pedig pontosan ugyanolyan kihaltak voltak az utcák.
Korábban mindig csak Velence szépségesen korhadó magvát
láttam, most viszont kimerészkedtünk a szélekre, ahol minden felismerhetően
Velence, mégis teljesen más. Északon keresztül-kasul bejártuk Cannaregio nevű
részt, ahol szélesebbek a csatornák és agyagszínűek a házak, jártunk a régi
gettó sokemeletes, egymáshoz tapadó házai között, a Madonna dell'Orto
templomban, ahol Tintoretto festményeit díszítik a falakat, és a város peremén egészen
modern bérházak néznek a közeli temetőszigetre.
Másnap a kikerülhetetlen és zsúfolt Rialto-hídtól délre
mentünk, az egyetemi negyedbe, ahol hatalmas macskák alszanak a kirakatokban és
rengeteg a könyvesbolt, még kisebbek a hidak és még keskenyebbek az utcák,
aztán itt is elfogyott mögöttünk a város. Alkonyatkor már egy gondolagarázs és -javító
mellett zsúfolódtunk a törzsvendégekkel meg a turistákkal egy parányi bárban,
ahol következetesen csak a nyolcvanas évek slágerei szóltak.
Jártunk múzeumokban és a Dózse-palotában, vaporetto
orrából néztünk várost, esténként kihalt utcákon csavarogtunk cél nélkül és
találgattuk, vajon laknak-e a sok fénytelen ablak mögött. Velence továbbra is
remek hely, a bakancslistámról pedig továbbra sem került le a köd, a kihaltság
meg a tél, állítólag decemberben vagy januárban kell menni.
(Aztán felültünk egy rendkívül kényelmes vonatra, és
átmentünk Firenzébe, de az már egy másik post.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése